Vijftien dagen onderweg - Stuwmeren van Alcantara - Reisverslag uit Casar de Cáceres, Spanje van Henrie Jacobs - WaarBenJij.nu Vijftien dagen onderweg - Stuwmeren van Alcantara - Reisverslag uit Casar de Cáceres, Spanje van Henrie Jacobs - WaarBenJij.nu

Vijftien dagen onderweg - Stuwmeren van Alcantara

Door: Henrie Jacobs

Blijf op de hoogte en volg Henrie

24 April 2013 | Spanje, Casar de Cáceres

Alweer ruim twee weken elke dag gewandeld en inmiddels zo´n 330 km afgelegd. De omgeving wordt steeds mooier en de dagen steeds warmer. Toch is het prettig om zo te wandelen. Vroeg vertrekken, de zon zien opkomen en vroeg op plaats van bestemming aankomen zodat je dan nog veel tijd over hebt om het plaatsje te bezichtigen en uitgebreid rond te wandelen, terrasje te pakken en samen met andere pelgrims een hapje te gaan eten. Op dag 10 zijn we op weg naar Mérida, het is een prachtige route en het is een historische stad waar we genieten van de veel bewaard gebleven gebouwen en amfitheaters. We zien elke dag steeds meer pelgrims terug die we eerder ontmoet hebben en zijn telkens blij als ze ook nog een plaatsje vinden in de albergues, want ze zijn meestal halverwege de middag vol en dan moeten de overige pelgrims een hostal opzoeken. Het mooiste is toch om bij elkaar te zijn om de ervaringen te delen. De komende dagen trekken we met zijn vieren op, Jack, de Engelse Lewis, de Rus Sasha en ik. We zijn niet altijd onderweg samen maar spreken wel af waar we naar toe gaan en eten en drinken dan samen en spreken alles door en hebben veel plezier samen. Ik heb een paar dagen last gehad van mijn rug maar dat gaat nu al elke dag snel beter en ik verwacht er ook geen problemen meer mee. Mijn voeten doen het wonderwel fantastisch in tegenstelling tot vele andere pelgrims die elke avond extra verzorging nodig hebben. Voor sommigen is het zelfs elke dag een pijnlijke moeilijke dag en de vraag of ze hiermee door kunnen gaan. Gelukkig hebben we een Franse pelgrim die verpleegster is en veel mensen met raad en daad helpt. ( dus Door, dat is opgelost) Na Mérida besluiten we met zien vieren een mooi hostal te reserveren om een keer wat luxer te kunnen slapen en douchen. Bovendien worden we vaak wakker gehouden/gemaakt door de vele bomenzagers ´s nachts. De komende dagen maken meer mensen gebruik van mijn Spaans en laten me telefonische reserveringen maken, wat ik natuurlijk weer leuk vind om te doen. In een klein dorpje ontdek ik een romeins badhuis dat voor pelgrims een speciaal tafief heeft en daar laat ik mijn rug een goed masseren. Dat was een perfect idee, want daarna gaat het prima! Ik maak dan ook nog gebruik van de wisselbaden en zwembad. Wat een luxe voor een pelgrim! Nu komen we ook de oude Romeinse mijlpalen tegen wat betekend dat we op de eeuwenoude historische route van de Via de la Plata bevinden. Ook komen we steeds meer Romeinse bruggen tegen. We blijven ons verbazen over de vele ooievaars die hier thuishoren en in elke kerktoren en mast zitten en vrolijk over ons heen vliegen met hun geklepper. Vandaag dan tenslotte wederom een warme dag maar redelijk korte route van 24km en aankomst bij de prachtig in de natuur gelegen albergue van de stuwmeren van Alcantara.
Hasta pronto

• 25 April 2013 - 02:30

Jan Jacobs:

Klinkt als een heerlijke wandelvakantie, Henrie! Vooral nu rug en voeten zich prima houden en je veel contact hebt met andere lopers! Veel plezier! groetjes, Jan

• 25 April 2013 - 08:47

Bea:

Wat ziet jouw wandelleven d'r eenvoudig uit. Met de nodige gezelligheid 's avonds.
    Kom je nog toe aan je eigen stuk?

• 25 April 2013 - 12:17

Jose:

Wat fijn dat het allemaal goed gaat, ook met je rug en je voeten. Zo zie je maar dat een goede voorbereiding toch wel belangrijk is. Hier worden we bijna besmet door het oranje-virus, maar daar zal jij niet veel van meekrijgen.
    Henrie geniet van de wandelingen, de omgeving en de contacten.

• 25 April 2013 - 17:36

Fons:

Mooie herkenbare verhalen. Ben zelf 4 dagmarsen verwijderd van Merida op de camino Mozarbe. Hier heerst de eenzaamheid van vorig jaar. Prachtige route goed aangegeven en gelukkig de laatste dagen iets minder warm met een aangenaam windje. Groet Fons

• 26 April 2013 - 18:22

Anne:

Hello Henrie,
    Happy to see that this path suits you.
    I am amazed that there are so many pilgrims ; it is true as last year we are there in March !
    The stage Cacéres-Alcantara had pleased a lot me.
    I whish all the best for you.
    Friendships.
    Anne

• 27 April 2013 - 16:38

Ko Jansen:

Hoi Henrie, bij lifestyle hoorde ik van je 2e tocht en heb ik je verslag opgezocht. Mooi zo'n beleving maar ook wel taai en pittig. Heb vorig jaar rond Noordzee gefietst, 600km in 3,5 maand. Een geweldig avontuur. Ga nu met vrouw de Ronde van Nederland doen van 4 tot eind mei. Anders dan wandelen maar zeker ook mooi. Contacten die je beschrijft lijken me als de kers op de vlaai; dat maakt het interessant zeker? Hou vol en wie weet tot ziens bij Life Style (ik ben de man op de witte Honda Silverwing moterscooter) Hasta Pronto, Ko

• 27 April 2013 - 20:23

André En Christine:

Hallo Henri, Fijn om te lezen dat het je goed gaat en alles naar wens verloopt.
    Hier alles oké. Wel erg druk anders hadden we al eerder gereageerd.
    Gisteren feestje gehad. Wim Smeets heeft een lintje gekregen. Dus, daar moest een goed glas wijn op gedronken worden. Dat was het startschot voor de oranje gekte, waar wij niet aan mee zullen doen.
    Henri, doe stil aan. Ben voorzichtig en doe geen gekke dingen (zou ons mam zeggen).
    Geniet ervan.
    André, Christine, Rens, Lisa en Betje Big

• 28 April 2013 - 17:05

Door:

Ha Henrie

Alweer een flink stuk van de route afgelegd.
    Wat leuk, zo jouw reisverhalen te lezen. Met als extra 'jus' de contacten met andere pelgrims, waar je ervaringen mee kunt delen. Dat maakt het allemaal vele malen leuker.
    Nog heel veel reisplezier!!
    groetjes Door en Ton