Ourense - Reisverslag uit Ourense, Spanje van Henrie Jacobs - WaarBenJij.nu Ourense - Reisverslag uit Ourense, Spanje van Henrie Jacobs - WaarBenJij.nu

Ourense

Door: Henrie Jacobs

Blijf op de hoogte en volg Henrie

14 Mei 2013 | Spanje, Ourense

Inmiddels ben ik in Ourense, de stad met de mooiste en rijkste kathedraal van Galicia, na die van Santiago natuurlijk. Ik ben nu op 4 dagen lopen van Santiago en heb enkele zware lange dagen achter de rug die prima zijn verlopen ondanks de warmte ( 25 graden) en de afstanden van 35 km. De vele paadjes en wegen bergop en bergaf zijn dan erg vermoeiend voor de benen na 10 uur met de rugzak op je rug. Maar na een frisse douche en een goede maaltijd is alle vermoeidheid verdwenen en worden de plannen voor de volgende dag alweer gemaakt. Het is ongelooflijk druk geworden op de camino. Gisteren waren er ruim 50 pelgrims in het dorpje met de mooie naam Xungueria de Ambia terwijl er maar 24 bedden zijn in de herberg. De rest moest of in de sporthal slapen ( 22.00 slapen en 06.00 vertrekken) of een duur hostal zoeken, wat ik ook gedaan heb. Had geen zin in een kale matras en zo vroeg opstaan na de lange dagen door de bergen. Pas het derde hostal had nog een kamer vrij. Gelukkig waren er in de prachtige albergue van Ourense nog wel enkele bedden vrij zodat we kunnen genieten van dit voormalige klooster van de Fransiskanen, een gebouw uit de 14de eeuw. Inmiddels ruim 950 km gelopen en nog zonder bijzondere problemen. De voeten zijn prima in orde en de rug voelt uitstekend. Dit in tegenstelling tot vele anderen met vooral voetproblemen. Toch zijn er weinig pelgrims die opgeven, ze lijden liever pijn tot Santiago en slikken Ibuprofen en smeren zalfjes tot het einde. Soms is het weer zeer verandelijk op één dag. Zo hadden we twee dagen geleden dichte mist op 1000 meter hoogte en was het behoorlijk koud zodat ik handschoenen nodig had terwijl het ´s middags zo heet was dat we regelmatig de flessen moesten vullen en de hoofden onder de (vele fontijnen konden afkoelen. Morgen nog één lange bergtocht van 33km naar Castra Dozon. (gelukkig koelt het morgen af met wat motregen) Bedankt voor alle reacties tot nu toe en helaas geen foto´s, vaak geen usb-aansluiting ter beschikking. Groeten ook namens Jack en Lewis, we willen samen Santiago binnenlopen. Hasta pronto.

• 14 Mei 2013 - 21:33

Gertrud:

Geniet dan maar lekker van de zon en de warmte, die is hier ver te zoeken. Fijn dat alles goed gaat! Kun je een beetje zon mee brengen? Dat zou geweldig zijn!

• 14 Mei 2013 - 23:52

Gerrit:

zo te lezen verloopt alles uitstekend. de temperaturen mag je wel deze kant opsturen.
    geniet ervan.....

• 14 Mei 2013 - 23:59

Terry:

heren, nog even op de tanden bijten.
    het einde nadert, nog heel veel plezier
    en succes
    gr. terry

• 15 Mei 2013 - 09:02

Jan Jacobs:

Het klinkt allemaal erg goed, Henrie! Je bent zo te lezen mentaal en fysiek in topconditie, zodat je volop kunt genieten van de tocht. Groeten vanuit een zeer warm Thailand! Jan

• 15 Mei 2013 - 10:31

Mirna:

Hey pap!
    Heel leuk om te lezen ^^ Hier gaat het ook goed. Tot snel!

• 15 Mei 2013 - 19:32

Piet En Antje:

Hallo Henrie,
    Nog maar 4 dagen naar Santiago! Het is iets waar je elke tocht naar uitkijkt maar waar je ook tegenop ziet. Want de camino loop je onderweg en is bij het bereiken van het einddoel voorbij. Toch lezen we in jouw verhaal dat het prima met je gaat, zowel mentaal als fysiek. Fijn!
    Geniet nog van de rest van je camino.
    Pelgrimsgroeten van,
    Piet en Antje

• 15 Mei 2013 - 22:25

Jose:

Hoi Henrie,
    De laatste dagen tot je de kathedraal van Santiago weer in het zicht hebt, fijn te lezen dat het je zo goed gaat! Breng maar een beetje zon mee deze kant op want hier is het nog steeds veel te koud. Wandel ze nog de laatste dagen en tot snel, groetjes